Határtalanul 2019

3 napos Tanulmányút Erdélybe

HAT-18-01-0919 Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek

Erdélyi szigethegység Tordai hasadék

Az Ábrányi Emil Általános Iskola diákjai és tanárai az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett Határtalanul! pályázat keretében erdélyi tanulmányúton vehetett részt.

2019. május 8- 10. között / 3 nap, 2 éjszaka/ iskolánkból 30 tanuló és 3 kísérőtanár utazhatott Erdélybe.

A tanulmányi kirándulásunk célja volt, Erdély történetének, nevezetességeinek, híres történelmi-irodalmi személyiségeinek megismerése. A hatodik, hetedik osztály tantárgyi követelményeinek felidézése, új információk gyűjtése.  A határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővítése,  a magyarországi és külhoni magyar gyerekek közötti kapcsolat erősítése, hogy együtt őrizzük kultúránkat, hagyományainkat, magyarságtudatunkat.

Hosszas előkészítő munka során részletesen tájékoztattuk a szülőket és a gyerekeket a tanulmányi kirándulás programjáról, ismertettük a határainkon túl élő magyarság létszámát, Erdély történetét, etnikai összetételét. Arra törekedtünk, hogy tanítványaink aktív részesei legyenek a tanulmányútnak, a „megélt” élményeket át tudják adni az „itthon maradtaknak”

A csoportot Bagoly Béláné, Fark Tamás és Szabóné Nemes Nikolett kísérte.

Útinapló

1. nap

7:30-kor izgatottan léptük át a határt. Első utunk az érmihályfalvi Zelk Zoltán Általános Iskolába vezetett, ahol nagy szeretettel fogadtak bennünket. Az ajándékok átadása után Csengeri Csongor igazgató úr bemutatta nekünk az iskolát. Ismerős gyerekekkel, tanárokkal találkoztunk, hiszen a kapcsolatunkat már öt éve ápoljuk. Hamar barátság született a két iskoláscsoport között.

Délelőtti programunkban szerepelt még a nagykárolyi Károlyi-kastély megtekintése és városnézés. A kastély barokk stílusban épült. 1847-ben Ybl Miklós végzett benne átalakításokat. Már az aula lenyűgözött bennünket, mennyezetét magyaros, tulipános mintájú faburkolat díszíti. Lépcsője két vörös márványoszlopon nyugszik. Két olasz márványkandallóját a család címeréből vett oroszlánok díszítik. Padozata mozaik. A kastélyban ma, múzeum és könyvtár működik. A 12 hektáros parkjában több növényritkaság található.

A főútról letérve Érmindszentre mentünk. Ezen a néven hiába kerestük volna, mert 1957 óta Adyfalvának hívják. Az 1900-ban épített Ady-kúria a falu végén áll, emlékmúzeum van benne. Az udvar másik végében található a régi parasztház jellegű épület, melyben Ady született. Ebben a család régi bútorai láthatók.

Zilahra érve belvárosi sétát tettünk. Megnéztük a XIII. századi eredetű református templomot, a Wesselényi Miklós Református kollégiumot, Ady Endre, Wesselényi jobbágy felszabadító szobrát.

Kolozsvári városnézés során megismertük a „kincses” Kolozsvár nevezetességeit. Többek között a Szent Mihály templomot, amely Erdély második legnagyobb alapterületű temploma a brassói Fekete templom után. 76 méteres tornyával (a kereszttel együtt 80 méter) a legmagasabb erdélyi templomtorony. A Szent Mihály-templom története során számos nevezetes történelmi esemény színhelye volt. Falai között közel ötven országgyűlést tartottak. A mellette található Mátyás király emlékmű Fadrusz János leghíresebb alkotása, pályájának csúcspontja és megkoronázása.  Az emlékmű ma is uralja Kolozsvár főterét, ahol a magyar többségét elveszített város egyik jelképévé vált. Mátyás király szülőháza, Kolozsvár legrégebbi emeletes háza. Jelenleg a Művészeti és Design Egyetem épülete az Óvárban található gótikus stílusú műemlék. A ház az 1440-es években Méhfi Jakab jómódú szőlősgazda tulajdonában állt, nála szállt meg valahányszor Kolozsváron járt, Szilágyi  Erzsébet, Hunyadi János felesége. Itt hozta világra  1443. február 23-án (szülőházi emléktáblájának felirata szerint március 27-én) fiát, Mátyást, aki 15 évvel később Magyarország  királya lett.

18:30-kor kicsit fáradtan, éhesen érkeztünk meg Magyarlónára, szálláshelyünkre, ahol meleg vacsorával és még melegebb fogadtatással vártak bennünket.

Petőfi Károly szobor
Mátyás szülőháza
Zilahi Ady szobor
Zelik Zoltán Általános Iskola Érmihályfalva

2. nap

Reggeli, ebédcsomagok átvétele után indultunk Tordára, hogymegtekintsük Erdély legnagyobb, a Világörökség részét képező sóbányáját. A sóbányában töltött közel két órás túra mindenkit elvarázsolt.

Utána a Tordai-hasadékhoz utaztunk, sétát tettünk az égig érő sziklafalak közt tekergő Aranyos-patak szurdokvölgyében.

Elutaztunk Erdély legnyugatibb székely végvárához, a magyarok lakta Torockóra.

Torockó talán Erdély legszebb faluja, mind természeti fekvését, mind építészetét illetően.

A Torockói-medencében, a Székelykő lábánál fekvő falu központja, Torockó főtere, nemrég Európa Nostra díjban részesült.

Torockó központjában áll az unitárius templom, és a legtöbb látnivaló is itt van, de nem mindennapi látvány maga a falu sem, fehérre festett kis házaival és a drámaian fölé magasodó Székelykővel.

Torockó másik nevezetessége különlegesen gazdag, díszes népviselete, amelynek ékes darabjait a Néprajzi Múzeumban megtekintettünk.

A szálláshelyen vacsoráztunk.

Tordai sóbánya
Tordai hasadék
Toroczkói székelykő
Tordai hasadék patak

3. nap

Reggeli után szomorúan pakoltunk be a buszba, mert tudtuk, hogy ez az utolsó napunk. Harmadnapon véget ér az „erdélyi barangolásunk”.  De még van látnivaló, felfedeznivaló!

Körösfőn megnéztük a református templomot, ajándékok után kutattunk a kirakodóvásárban.

Fotó-szünetet tartottunk Király-hágón. A Király-hágó (más néven Erdély kapuja) a Réz-hegységben, Kolozs és Bihar megye határán található. Királyhágó és Báródsomos települések között, 582 méter magasságban található hágó. Nem csak gazdasági, hanem kulturális szerepe is nagy volt. Kapcsolatot teremtett a Partium és a történelmi Erdély között. Sokáig itt volt Partium és Erdély határa. Királyhágó nevét 1808-ban említették először az oklevelek, Bucsa néven. Korábban a tavaszi áradások az utat veszélyeztették, 1780-tól Bucsától kezdve a hegynek felfelé Nagybáród irányába új utat építettek. II. József még trónörökös korában járt itt és az új utat az ő személyéhez kapcsolták. Más magyarázat szerint erre húzódott a királyi tulajdonban levő gyepű.

Csucsa a Sebes-Körös jobb partján lévő település. 1384-ben írnak róla először. Innen indultak 1848-ban Bem tábornok csapatai Erdély felszabadításáért. Legnevezetesebb épülete a nemzeti út mellet emelkedő domb tetején lévő Goga kastély. A telken hajdanán a Boncza kastély állt. Sokan itt keresik az Ady emlékeket, ám a költő nem a kastélyban, hanem a kerti lakban az úgynevezett „fehér házban”, élt feleségével, Boncza Bertával a csucsai éveik alatt.

1968-ban itt szerény emlékházat rendeztek be Ady emlékére, melyet 2014-ben a budapesti Petőfi Irodalmi Múzeum a kolozsvári Magyar Főkonzulátus kezdeményezésére modern emlékházzá alakított át.

Délután volt már, amikor Nagyváradra érkeztünk.

Ez volt az utolsó megállóhelyünk. Élményekkel gazdagodva tértünk haza, „magunkba zárva Erdély kincseit.”

Körösfői fatemplom
Csucsai Ady park
Csucsai kolostor
Királyhágó

Bagoly Béláné

Összegzés:

A három napos erdélyi kirándulás egyaránt meghatározó élményt nyújtott mind a tanároknak, mind pedig a diákoknak. Jó érzés volt a gyerekekkel együtt átélni Erdély történetét, felidézni híres történelmi és irodalmi személyiségeinek múltját, jelentőségét. Rádöbbenni arra, hogy mit adott nekünk, magyaroknak Erdély.

A három nap alatt betekintést nyertünk az erdélyi magyarok életébe, szokásaiba, hagyományaiba. Nem csak láttunk, tapasztaltunk, hanem személyes élményként éltük át mindazt, amit eddig csak könyvekből taníthattunk gyerekeinknek. Ez az igazi történelemóra! Párhuzamot vonni, hidat alkotni a múlt és a jelen között. Ahol a „híd” mi voltunk, a harminchárom fő. Fontos számunkra a tanulókkal megismertetni és ápolni a múltat, mert csak így értékelhetik a jelent és építhetik a jövőt.

Köszönjük az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőjének, hogy ez az utazás, amelyet mindannyian annyira vártunk megvalósulhatott.